Diety odchudzające – czy warto je stosować?

Jaka jest najlepsza dieta odchudzająca i czy taka w ogóle istnieje? Poniżej przyjrzymy się różnym rodzajom diet i zastanowimy się która jest najbardziej warta uwagi. I czy wybrane rodzaje może stosować każdy – bo to kwestia często pomijana.

Dieta

Zacznijmy od tego, że dieta to rodzaj odżywiania, dopiero dieta odchudzająca ma na celu utratę wagi. Prawda jest taka, że schudniesz niezależnie od tego jak się odżywiasz, o ile jesteś na redukcji. Jeśli ilość kalorii, które spożywasz w ciągu dnia jest mniejsza niż Twoje zapotrzebowanie, waga idzie w dół. I choć budzi to kontrowersje, możesz schudnąć nawet jeśli codziennie będziesz jadać pizzę lub ciastka, o ile łączna ilość kcal nie przekroczy dobranej indywidualnej liczby. Ze względów zdrowotnych nie jest to jednak nigdzie rekomendowane, bo lepiej dostarczać organizmowi niezbędnych do życia kalorii w postaci witamin i minerałów. Zróżnicowana dieta odchudzająca sprawi, że zachowasz energię, zdrowie i dobre samopoczucie. Teraz pozostaje wybór odpowiedniej metody, która zaprowadzi Cię do upragnionego celu. Pamiętaj jednak, że choć to odżywianie stanowi podstawę procesu odchudzania, dodatkowy ruch jest wskazany. Minimalny czas aktywności fizycznej w skali dnia nie powinien być niższy niż 60 minut. Nie oznacza to jednak, że każdego dnia musisz tyle czasu poświęcić na bieganie lub ciężki trening, wystarczy, że będziesz trenować 3-5 razy w tygodniu, ale zachować aktywność każdego dnia. Dieta odchudzająca powinna opierać się na prawidłowym wyliczeniu kalorii, poniżej możesz dowiedzieć się jakie są korzyści do stosowania poszczególnych rodzajów jadłospisów. Wybierz ten, który będzie dla Ciebie najkorzystniejszy.

Dieta śródziemnomorska

To podobno najlepsza ze wszystkich diet. Dlaczego podobno? Ponieważ nie każdemu muszą odpowiadać posiłki w niej proponowane. Dieta opiera się o piramidę żywienia zatwierdzoną przez WHO i składa się głównie z warzyw, owoców, produktów pełnoziarnistych, dobrej jakości ryb i mięs. To dieta tak urozmaicona, że pozwala na pokrycie pełnego zapotrzebowania organizmu na wszystkie makroelementy.

Dieta bezglutenowa

Diety dla alergików się sprawdzają, ale jedynie u.. alergików. Jeśli nie masz uczulenia na gluten czy laktozę, nie ulegaj modzie na kolejną, wymyślną dietę. Eliminuj jedynie takie produkty, które Ci szkodzą. Jeśli masz problem po zjedzeniu pieczywa pełnoziarnistego albo strączków, po prostu po nie nie sięgaj. Nie ulegaj presji, dopasuj swój sposób odżywiania do własnych potrzeb i preferencji.

Dieta wegetariańska lub wegańska

Możesz stosować je obie, o ile zapewnisz swojemu organizmowi wszystkie wymagane witaminy i minerały. Nie musisz jeść mięsa, wystarczy poszukać zamienników roślinnych, np. tofu, soja, soczewica. Jedz dużo owoców, warzyw, kasz, zdrowych olei. Pilnuj aby produkty zwierzęce zostały zastąpione przez roślinne w odpowiednich proporcjach.

Dieta ketogeniczna

Opiera się na teorii odwrotnej do większości diet, bo węglowodany nie stanowią tu 50-70% dziennego zapotrzebowania na kalorie, a jedynie 5-10%. Celem tej diety jest wprowadzenie organizmu w stan ketozy, ale zanim podejmiesz się stosować tego rodzaju wyzwania, skonsultuj się z lekarzem lub zaczerpnij wiedzę z przekładów naukowych i książek. Nieprawidłowe stosowanie keto może doprowadzić do poważnych problemów ze zdrowiem.

Dieta 1000 kcal i głodówka – tego NIE stosuj

To są przykłady diet, które nie powinny być stosowane. 1000 kalorii to ilość dziennego zapotrzebowania dla dziecka szkolnego, nie dla dorosłej osoby. Twórcy diety chyba zapomnieli, że jeśli organizm nie otrzymuje odpowiedniej ilości pożywienia, słabnie i przestaje poprawnie pracować. Diety 1000 i 1200 kcal nie są przeznaczone dla dorosłego. Jeśli te liczby pojawiły się na stronnie cateringu dietetycznego, pamiętaj, że nie jest to sugerowanie, że taka ilość jest ok. Najczęściej taki jadłospis składa się z dwóch lub trzech posiłków, które należy uzupełnić innymi, tak aby zamknąć się w wymaganej na redukcji liczbie kalorii. Jeśli chodzi o głodówki, wbrew pozorom nie jest to również dobry pomysł, bo organizm odcięty całkowicie od jedzenia słabnie. O ile okazjonalny,, jednodniowy post będzie ok, o tyle głodówka nie powinna Ci nawet przejść przez głowę.

Jak zachować aktywność fizyczną?

Oprócz standardowych treningów, które pozytywnie wpłyną na Twoją odporność, mobilność i samopoczucie, warto dodać aktywność około treningową. Chodzi o dodatkowy ruch, który możesz wprowadzić z łatwością do codziennego życia. To wybór schodów zamiast windy albo spacer. Jeśli nie masz kompana do spacerowania, a samotne spacerowanie Cię nie zadowala, wysiądź kilka przystanków wcześniej i wróć spokojnie do domu. Jeśli posiadasz rower i masz możliwość dojazdu do pracy – super! Zrobisz dobry uczynek nie tylko dla siebie, ale również dla środowiska. Każdy przejaw ruchu będzie dobrze wpływał na Twoje ciało oraz mięśnie. Nie zapominaj przy tym o odpowiednim rozciąganiu. Nawet jeśli masz dzień nie treningowy, nic nie stoi na przeszkodzie żeby nieco rozluźnić mięśnie, zrolować je lub rozciągnąć. To również traktowane jest przez Twój organizm jako aktywność. Sesja jogi i rozciąganie? To świetna metoda na odpoczynek głowy i ciała kiedy trenujesz ciężko i regularnie. Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z odchudzaniem albo borykasz się ze sporą nadwagą i problemami zdrowotnymi, nie podążaj za trendami, zdecyduj się na taki rodzaj aktywności fizycznej, który nie sprawia Ci trudności i jest jednocześnie przyjemnością. To jedyna droga do osiągnięcia dobrych nawyków i satysfakcjonującego samopoczucia i wyglądu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.